Supermarktketens passen aanbod aan: minder vlees te koop!

vlees 1jpg

Diverse supermarkten in Nederland kondigen aan dat zij hun assortiment drastisch zullen veranderen door meer plantaardige producten aan te bieden. Onder hen vallen onder andere Picnic en Spar.

Deze aanpassing is onderdeel van een bredere beweging waarbij minstens de helft van alle eiwitten in hun winkels van plantaardige oorsprong zal zijn vanaf volgend jaar. Tegen 2030 streven ze ernaar dit percentage te verhogen naar minstens 60 procent.

Deze verandering is het resultaat van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die meer dan een jaar geleden werd gelanceerd.

Wakker Dier heeft als doel supermarkten te stimuleren om meer plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een bredere overgang naar duurzamere voedselopties.

Naast Picnic en Spar hebben ook grote supermarktketens zoals Albert Heijn en Jumbo zich aangesloten bij deze beweging, die samen meer dan 90 procent van de Nederlandse markt bedienen.

Er wordt gemeld dat Vomar momenteel de enige grote supermarktketen is die niet deelneemt aan deze campagne.

Voordat een beslissing wordt genomen over deelname aan de campagne, analyseert Wakker Dier nog hun huidige positie en verkoopcijfers van plantaardige producten.

De veranderingen in de supermarktsector weerspiegelen de toenemende vraag van consumenten naar gezondere en duurzamere voedselopties.

Initiatieven om het percentage plantaardige eiwitten in de schappen te verhogen, trachten niet alleen aan de vraag te voldoen maar zijn ook gericht op het verminderen van de ecologische impact van voedselproductie.


1. Verschuiving naar meer plantaardige producten door twee grote ketens aangekondigd.
2. Resultaat van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
3. Aanpassing van assortiment door twee grote ketens voor minder vlees in de schappen.
4. Meerdere ketens maken ingrijpende veranderingen in hun aanbod.
5. Vermindering van vlees en toename van plantaardige producten in de schappen.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven