Diverse supermarkten in Nederland kondigen aan dat zij hun assortiment drastisch zullen veranderen door meer plantaardige producten aan te bieden. Onder hen vallen onder andere Picnic en Spar.
Deze aanpassing is onderdeel van een bredere beweging waarbij minstens de helft van alle eiwitten in hun winkels van plantaardige oorsprong zal zijn vanaf volgend jaar. Tegen 2030 streven ze ernaar dit percentage te verhogen naar minstens 60 procent.
Deze verandering is het resultaat van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die meer dan een jaar geleden werd gelanceerd.
Wakker Dier heeft als doel supermarkten te stimuleren om meer plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een bredere overgang naar duurzamere voedselopties.
Naast Picnic en Spar hebben ook grote supermarktketens zoals Albert Heijn en Jumbo zich aangesloten bij deze beweging, die samen meer dan 90 procent van de Nederlandse markt bedienen.
1. Verschuiving naar meer plantaardige producten door twee grote ketens aangekondigd.
2. Resultaat van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
3. Aanpassing van assortiment door twee grote ketens voor minder vlees in de schappen.
4. Meerdere ketens maken ingrijpende veranderingen in hun aanbod.
5. Vermindering van vlees en toename van plantaardige producten in de schappen.