Leraar mag niet meer lesgeven aan jonge kinderen vanwege zijn tatoeages: ‘Te eng’

tt 1jpg

In het dagelijks leven gaat Sylvain Helaine, bekend als ‘Freaky Hoody’ op Instagram, door het leven met een volledig getatoeëerd lichaam, inclusief zijn ogen. Zijn online aanhang telt ongeveer 90.000 volgers.

Ondanks zijn opvallende verschijning heeft Sylvain lange tijd als docent gewerkt en lesgegeven aan kinderen van verschillende leeftijden, waaronder kleuters.

Echter, recentelijk heeft zijn uiterlijk tot ophef geleid en resulteerde in beperkingen binnen zijn onderwijsfunctie. Dit kwam nadat de ouders van een driejarige klaagden dat hun kind nachtmerries kreeg door de verschijning van de leerkracht.

Als gevolg hiervan is besloten dat Sylvain niet langer les mag geven aan kinderen onder de zes jaar. Deze maatregel heeft online voor de nodige discussie gezorgd.

Volgens sommigen is het gerechtvaardigd om het uiterlijk van Sylvain te verbieden, vanwege de mogelijke impact op jonge kinderen.

Er zijn anderen die geloven dat zijn uiterlijk geen invloed heeft op zijn capaciteiten als leraar en dat hij juist een voorbeeld kan zijn van diversiteit en acceptatie.

Voor Sylvain zelf is de beslissing zeer teleurstellend. Hij is van mening dat zijn uiterlijk juist kinderen kan leren om toleranter te zijn.

Naar zijn mening helpt zijn aanwezigheid in de klas kinderen om van jongs af aan te leren dat iedereen, ongeacht hun uiterlijk, recht heeft op respect en acceptatie.

Er wordt opgemerkt dat door het verbod Sylvain nu lesgeeft aan oudere kinderen, wat door hem geaccepteerd is. Hij blijft echter van mening dat dit een gemiste kans is voor jongere kinderen om een waardevolle les in diversiteit te leren.

Sylvain benadrukt dat ondanks zijn uiterlijk, zijn vaardigheden als leraar niet worden aangetast. Hij gelooft dat kinderen, juist vanwege hun jeugdige leeftijd, flexibel zijn in hun opvattingen en openstaan voor diversiteit.

De kwestie rondom Sylvain roept vragen op over het omgaan met uiterlijke verschillen in professionele omgevingen.

De discussie draait om de vraag of een onconventioneel uiterlijk zoals dat van Sylvain een belemmering mag zijn voor zijn werk als leraar, of dat men voorbij het uiterlijk moet kijken en zich moet richten op kwaliteiten en vaardigheden.

Vele commentatoren benadrukken dat het niet rechtvaardig is om iemand te beoordelen op basis van zijn uiterlijk.

Ouders en opvoeders zien mogelijk in Sylvain’s verschijning een gelegenheid om kinderen essentiële waarden over respect en diversiteit bij te brengen.

Daarentegen uiten sommigen bezorgdheid over de potentieel verwarrende impact van Sylvain’s verschijning op jonge kinderen, die wellicht nog niet de volledige emotionele of cognitieve capaciteiten hebben om zulke verschillen te begrijpen.

De discussie rond Sylvain’s situatie vestigt de aandacht op een bredere maatschappelijke kwestie: onze omgang met diversiteit en afwijkendheid.

Dit roept vragen op over de grenzen van bescherming van kinderen tegen wat als afwijkend wordt beschouwd, en waar de balans ligt tussen bescherming en waardevolle leermomenten.

Sylvain blijft onwrikbaar in zijn overtuiging dat zijn uiterlijk geen belemmering vormt voor zijn rol in het onderwijs.


Een overtuiging van hem is dat zijn aanwezigheid kan bijdragen aan het doorbreken van oordelen bij kinderen en hen helpt om een bredere kijk op de wereld te ontwikkelen.


Ondanks zijn aanpassing aan het lesgeven aan oudere kinderen, blijft hij streven naar gelijke kansen voor iedereen, ongeacht hun uiterlijk, zodat ze hun talenten kunnen ontplooien en anderen kunnen inspireren.


Sylvain Helaine, op Instagram bekend als ‘Freaky Hoody’, heeft met zijn volledig getatoeëerde lichaam, inclusief zijn ogen, al een indrukwekkende…

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven