Ervaring van Joost Klein tijdens de Songfestival-finale heeft geleid tot aanzienlijke toename in populariteit, ondanks niet kunnen optreden.
“Europapa” is momenteel het meest gestreamde nummer op Spotify in verschillende landen, met meer dan 27 miljoen weergaven op YouTube voor de videoclip.
Zijn Instagram-volgers zijn spectaculair gestegen naar 1,5 miljoen sinds het incident.
‘Not Selling Liquid’ marketingexpert Berend Klumper vertelt aan Editie NL dat ondanks de ongelukkige omstandigheden, Joost Klein’s naamsbekendheid aanzienlijk is gegroeid.
“Joost heeft er ontzettend veel volgers bij gekregen, zijn volgeraantal is meer dan verdubbeld en zijn naam wordt continu genoemd.”
“Zelfs mensen die normaal geen interesse hebben in het songfestival leren hem en zijn muziek kennen.”
Al ongeveer 52 miljoen streams zijn tot nu toe verzameld voor “Europapa” op Spotify. “Voor het merk Joost Klein is dit de beste situatie geweest, ondanks dat dit niet de gewenste persoonlijke uitkomst is,” benadrukte Klumper.
De gevolgen van Kleins diskwalificatie hebben ook invloed op de STER, die te maken heeft met financiële tegenslagen vanwege lagere kijkcijfers.
Bedrijven betaalden elk 26.800 euro voor een reclamespotje tijdens de finale, gebaseerd op verwachte kijkcijfers die uiteindelijk halveerden.
In de woorden van kijkcijferexpert Tina Nijkamp van Editie NL, zou de STER waarschijnlijk moeten zorgen voor compensatie, hetzij in de vorm van gratis reclamespotjes of door geld terug te geven. Nijkamp schat dat dit de STER ongeveer 300.000 euro zou kunnen kosten.
Wat betreft de toekomstige juridische gevolgen voor Klein in Zweden, blijft het onzeker en het wachten is op de uitkomsten van het onderzoek.
“De uitkomst van het onderzoek is nog onbekend. Zelfs als deze negatief is, betekent dat niet noodzakelijkerwijs een negatieve impact op zijn merk,” zo verklaart Klumper.
Wie het laatst lacht…