Bij vermeende “misleidende handelspraktijken” met betrekking tot jaarabonnementen heeft Disneyland Parijs een boete van 400.000 euro gekregen, zoals gemeld door DGCCRF, de Franse overheidsinstantie voor concurrentie, consumentenzaken en fraudepreventie.
De DGCCRF beweert dat Disneyland Parijs zich schuldig heeft gemaakt aan “misleidende communicatie aan jaarkaarthouders”, hetgeen heeft geleid tot de toekenning van deze aanzienlijke boete.
Hoewel de details niet openbaar zijn gemaakt, wordt vermeld op een overheidswebsite dat deze acties in strijd zijn met wetgeving omtrent consumentenbescherming met betrekking tot misleidende handelspraktijken.
“Deze feiten staan haaks op de bepalingen van de wetgeving omtrent consumentenbescherming en misleidende handelspraktijken,” wordt vermeld op een overheidswebsite.
Als onderdeel van een schikking moet Euro Disney deze aanzienlijke boete van 400.000 euro betalen.
Er ontstond veel ophef in de afgelopen jaren over de abonnementen van Disneyland Parijs, waarbij abonnees vaak andere beperkingen opgelegd kregen dan reguliere bezoekers.
Door de introductie van nieuwe abonnementsvormen zijn situaties voorkomen waarin abonnementhouders moeite hadden met het maken van reserveringen, terwijl losse dagtickets nog beschikbaar waren.
Recentelijk heeft DGCCRF Disneyland Paris een boete opgelegd van 1,3 miljoen euro vanwege te late betalingen van facturen aan externe leveranciers enkele jaren geleden.
Bron: Loopings
1. De acties zijn in strijd met de consumentenwetgeving.
2. Er is sprake van misleidende communicatie richting jaarkaarthouders.
3. Er wordt een boete van 400.000 euro opgelegd aan het park!
4. Het park moet een forse boete betalen.
5. Er is sprake geweest van misleiding naar jaarkaarthouders.