Nieuw fenomeen in comsumentenwereld: Misleiding naar klant door beknibbelinflatie!

Er is onlangs een nieuwe term in de consumentenwereld ontstaan, en dat is ‘beknibbelflatie’.


Dit concept is ontstaan als gevolg van eerdere trends zoals ‘graaiflatie’ en ‘krimpflatie’, die beide wijzen op manieren waarop fabrikanten consumenten misleiden.

Door deze factoren betalen wij meer in de supermarkt dan onze buurlanden!

Graaiflatie is inmiddels een bekend fenomeen waarbij productprijzen stiekem worden verhoogd tijdens een crisis.

Consumentenbond waarschuwt klanten van deze drie supermarkten: Controleer je bon!

Er is echter ook sprake van krimpflatie, waarbij de hoeveelheid product in een verpakking vermindert terwijl de prijs gelijk blijft. De Telegraaf heeft nu een derde methode gemeld: beknibbelflatie.


Dit houdt in dat fabrikanten bezuinigen op kostbare ingrediënten zonder de prijs van het product te verlagen, waardoor consumenten misleid worden.

Door deze factoren betalen wij meer in de supermarkt dan onze buurlanden!

Volgens een onderzoek in Engeland wordt deze praktijk al wijdverspreid toegepast, en de resultaten van het onderzoek zijn dan ook opmerkelijk.

Consumentenbond waarschuwt klanten van deze drie supermarkten: Controleer je bon!

Voorbeelden hiervan zijn onder andere lasagnemaaltijden met minder gehakt, guacamole met minder avocado en roomboter met een lager botergehalte.

Een opvallend aspect is dat consumenten in de supermarkt meer betalen vanwege deze factoren in vergelijking met onze buurlanden.

een voorbeeld hiervan is de ‘clotted cream pudding’, waarbij de kenmerkende dikke room is vervangen door slagroom zonder de productnaam te veranderen. Dit zorgt voor verwarring bij consumenten die denken dat ze hetzelfde product kopen.

Door deze factoren betalen wij meer in de supermarkt dan onze buurlanden!

de fabrikanten verdedigingen deze aanpak door te wijzen op de hoge kosten waarmee ze te maken hebben, wat zou bijdragen aan het ‘betaalbaar’ houden van boodschappen.

Consumentenbond waarschuwt klanten van deze drie supermarkten: Controleer je bon!

Sommige fabrikanten beweren dat consumenten zelfs de voorkeur geven aan deze aanpassingen omdat ze de smaak of gezondheid zouden verbeteren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven