Er is besloten om Arabisch toe te voegen aan het zesde leerjaar van de richting moderne talen op het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven.
Volgens berichten in Mediahuis-kranten, past deze stap binnen bredere veranderingen in het secundair onderwijs, waar scholen meer vrijheid hebben in het organiseren van het lesprogramma.
De school heeft besloten om Arabisch op te nemen als onderdeel van deze vernieuwing, waarbij het lesaanbod voor moderne talen op een andere manier wordt benaderd.
In plaats van de gebruikelijke vakken zoals Latijn, economie of wiskunde, biedt de nieuwe structuur ruimte voor alternatieve vakken.
Door deze aanpassing krijgen scholen de mogelijkheid om een gevarieerd lesaanbod aan te bieden dat leerlingen uitdaagt en voorbereidt op een wereld die constant verandert.
Frank Baeyens, directeur van het Heilige-Drievuldigheidscollege, stelt dat
De bedoeling is niet alleen om de leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar ook om hen in aanraking te brengen met een volledig andere taal.
“Het is de bedoeling om een taal aan te bieden die op alle niveaus compleet anders is, zowel qua structuur, schrift als tekens, en daardoor ook op filosofisch en cultureel vlak uitdagend is,” onthult Baeyens. “Op die manier hopen we hun horizon te verbreden.”
Naast het feit dat het leren van Arabisch een intellectuele uitdaging vormt, benadrukt Baeyens ook de maatschappelijke relevantie ervan.
In een steeds diversere samenleving kan het leren van Arabisch helpen om culturele barrières te doorbreken en verbindingen te leggen tussen verschillende gemeenschappen.
Bovendien kan het leren van Arabisch waardevol zijn voor leerlingen die de taal al thuis spreken, omdat het hen de mogelijkheid biedt om hun kennis op academisch niveau te verdiepen en toe te passen.
Baeyens heeft ook de hoop dat de school in staat zal zijn om een leraar aan te trekken die Arabisch spreekt. “Het zou geweldig zijn als we iemand met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen om les te geven,” verklaart hij.
1. De school wil leerlingen een unieke ervaring bieden….
2. Les in Arabische taal is toegevoegd aan het lessenpakket!
3. Volgens de school zou dit een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs.
4. Dit zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.
5. De school wil een taal aanbieden die cultureel uitdagend is.