In Engeland heeft een restaurant in Ventnor recentelijk een opmerkelijke beslissing genomen: het zal niet langer bedienen aan veganisten.
Dit besluit volgde op heftige kritiek nadat het nieuwe avondmenu van het restaurant geen veganistische gerechten bevatte.
Volgens de eigenaren van The Kitchen at London House was hun keuze voornamelijk gebaseerd op de houding van bepaalde veganisten, die zij beschreven als “arrogant en zelfingenomen”.
De ophef ontstond nadat het restaurant zijn nieuwe bistro-menu deelde op sociale media. Veganisten en hun aanhangers reageerden verontwaardigd op het gebrek aan vegan opties.
Om hun kant van het verhaal te delen, lichtten de eigenaren hun standpunt toe op Facebook. Ze bestempelden de reacties als “mobbing” en uitten hun frustratie over de negatieve feedback.
Veganisme is de laatste tijd steeds populairder geworden, vooral in de culinaire wereld. Hoewel veel restaurants hun menu’s hebben uitgebreid met veganistische keuzes, zijn er nog steeds etablissementen die ervoor kiezen dit niet te doen.
In Nederland hebben veel restaurants inmiddels veganistische gerechten toegevoegd, maar dat is niet overal het geval.
The Kitchen at London House meldde dat ze voorheen wel vegan opties hadden, maar hiermee zijn gestopt vanwege de houding van bepaalde veganistische klanten.
“We hebben besloten geen veganisten meer te bedienen vanwege de arrogante en zelfingenomen manier waarop sommigen zich gedragen,” luidde hun verklaring.
Deze beslissing leidde tot veel discussie, vooral in de vegan-gemeenschap.
Vanwege de groeiende vraag naar plantaardige gerechten, spelen steeds meer restaurants hierop in.
Niet elk restaurant biedt vanzelfsprekend veganistische opties aan, zo benadrukte het restaurant.
Als argument werd genoemd: “In een veganistisch restaurant krijg je ook geen steak.”
Er werd aangegeven dat er een verschil is tussen het kiezen voor een bepaalde levensstijl en het moeten aanpassen van je dieet om medische redenen, zoals allergieën.
De reacties op de verklaring van het restaurant waren overwegend positief, ondanks kritiek vanuit de veganistische gemeenschap. Veel mensen prezen de eigenaren voor hun openheid en moed om hun standpunt te verdedigen.
Onder andere reacties als “Jullie zijn zo moedig,” en “Leven en laten leven,” wezen op steun voor de keuze van het restaurant.
De eigenaren benadrukten dat hun besluit niet bedoeld is om alle veganisten over één kam te scheren.
Zij legden uit: “We weten dat niet alle veganisten zich zo gedragen, maar onze beslissing is het gevolg van een militante minderheid die het voor de rest heeft verpest.”
Deze situatie werpt een breder licht op hoe de horeca omgaat met de groeiende vraag naar veganistische opties.
1. Na ontvangst van veel kritiek heeft het restaurant deze beslissing genomen.
2. Er is besloten om deze groep mensen niet langer te bedienen vanwege hun houding.
3. De groep wordt door het restaurant als arrogant en zelfvoldaan gezien.
4. Het is niet toegestaan voor deze mensen om een tafeltje te reserveren!
5. De houding van deze groep mensen speelt een cruciale rol in dit besluit.