In Leuven heeft het Heilige-Drievuldigheidscollege een vernieuwende stap gezet door Arabisch toe te voegen aan het curriculum voor het zesde jaar van de richting moderne talen.
Dit nieuws is recentelijk bekendgemaakt via Mediahuis-kranten en past binnen de bredere hervormingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer vrijheid krijgen om hun lesuren in te vullen.
Het college heeft besloten om Arabisch op te nemen als onderdeel van deze modernisering, met als doel het lesaanbod voor moderne talen op een andere manier te benaderen.
Deze structurele vernieuwing biedt ruimte voor alternatieve, minder traditionele vakken in plaats van de eerder vaststaande vakken zoals Latijn, economie of wiskunde.
Met deze aanpassing krijgen scholen de mogelijkheid om een gevarieerd programma aan te bieden dat de leerlingen uitdaagt en voorbereidt op een voortdurend veranderende wereld.
Volgens
Volgens directeur Frank Baeyens van het Heilige-Drievuldigheidscollege is het niet zijn doel om de leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.
“Het gaat om het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”
Voor Baeyens is de introductie van Arabisch niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook maatschappelijk relevant.
In een samenleving die steeds diverser wordt, kan het leren van een taal als Arabisch helpen om culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen verschillende gemeenschappen.
Bovendien kan deze toevoeging waardevol zijn voor leerlingen die thuis Arabisch spreken. Het onderwijs biedt voor hen een kans om de taal op een academisch niveau verder te ontwikkelen en in te zetten.
Baeyens hoopt ook dat de school een Arabisch sprekende leraar kan aanstellen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.
“Het taalonderwijs zou kunnen worden verbeterd en andere leerlingen zouden hiervan kunnen leren.”
”Het nastreven van doorstuderen en het identificeren met de maatschappelijke positie van anderen wordt hierdoor vergemakkelijkt.”
”Er is een tekort aan leraren met een migratieachtergrond, wat we graag willen veranderen.”
Het Heilige-Drievuldigheidscollege in Vlaanderen biedt Arabisch aan, wat tot nu toe opmerkelijk is. Andere onderwijskoepels zijn niet op de hoogte van vergelijkbare aanbiedingen op andere scholen.
Katholieke scholen in Vlaanderen hebben in het verleden al andere talen aangeboden, zoals Koreaans of Zweeds, wat aantoont dat ze openstaan voor innovatieve benaderingen.
1. De school kiest voor een unieke leerervaring voor de studenten.
2. De toevoeging van Arabisch aan het lespakket is een feit!
3. De school ziet dit als een waardevolle aanvulling op het taalonderwijs.
4. Mogelijk dient dit als inspiratie voor andere scholen.
5. Het doel van de school is om een uitdagende taal aan te bieden qua cultuur.