Terugdenkend aan de eerste basisschooljaren roept het bij velen herinneringen op van het leren van het alfabet, het inkleuren van kleurboeken en vooral het leren klokkijken.
In die tijd was het dragen van een horloge cruciaal om te weten hoe laat het was, aangezien smartphones nog niet bestonden. Tegenwoordig ziet de wereld er echter heel anders uit.
Kinderen groeien op in een digitaal tijdperk waarin smartphones en tablets alomtegenwoordig zijn, en de tijd overal digitaal wordt weergegeven, van telefoons tot laptops en andere apparaten.
Het is dus niet verrassend dat veel kinderen tegenwoordig moeite hebben met het lezen van een analoge klok.
Deze vaardigheid wordt steeds minder geoefend, vooral omdat digitale klokken vrijwel overal aanwezig zijn.
Zelfs als kinderen op school leren hoe ze een analoge klok moeten aflezen, krijgen ze waarschijnlijk weinig praktijkervaring als er thuis voornamelijk digitale klokken worden gebruikt.
In sommige scholen in het Verenigd Koninkrijk worden analoge klokken verwijderd uit de klaslokalen vanwege de wijdverbreidheid van dit probleem.
Digitale klokken vervangen nu de analoge klokken in de klaslokalen om te voorkomen dat leerlingen tijdens examens worden afgeleid door moeizaam klokkijken.
Leerkrachten willen voorkomen dat studenten tijd verspillen door onzekerheid over de resterende tijd voor hun examens.
Malcolm Trobe, plaatsvervangend algemeen secretaris van de Association of School and College Leaders (ASCL), bevestigde dit in een interview met The Telegraph.
Hij benadrukte het belang dat leerlingen zonder onnodige afleiding zich volledig op hun werk kunnen concentreren.