In sommige gevallen kunnen automobilisten problemen ondervinden bij het navigeren van rotondes, ondanks dat deze ontworpen zijn om het verkeer vlot en veilig te laten verlopen.
Neem bijvoorbeeld een specifieke situatie waarbij drie auto’s — rood, blauw en oranje — betrokken zijn bij een fout op een rotonde.
De vraag rijst: welke bestuurder begaat een fout? Het antwoord: de bestuurder van de oranje auto. Wat misdoet de bestuurder van de oranje auto?
Volgens de geldende verkeersregels en rotonde-etiquette dient men de binnenste baan te kiezen wanneer men van plan is om meer dan de helft van de rotonde te nemen.
Dit is om diverse redenen van belang. Allereerst voor de veiligheid: de buitenste baan is bedoeld voor bestuurders die bij de eerste of tweede afslag de rotonde willen verlaten.
Indien men bijna een volledige cirkel op de buitenste baan rijdt, dient men meerdere rijstroken over te steken om de afrit te nemen, wat het risico op ongelukken verhoogt.
Een manier om de doorstroming te bevorderen is door juist op de juiste baan te rijden. Zo zorg je ervoor dat het verkeer vloeiend blijft bewegen en voorkom je onnodige rijstrookwisselingen en files.
De bestuurder van de oranje auto maakt een duidelijke fout door bijna een volledige cirkel op de buitenste baan te blijven. Dit resulteert niet alleen in het overtreden van verkeersregels, maar ook in het verstoren van de doorstroming en veiligheid van andere weggebruikers.
Een belangrijke les voor harmonie op verkeerspleinen is om bij een groot deel van de rotonde de binnenbaan te kiezen en duidelijk aan te geven wanneer je de rotonde wilt verlaten.
Door deze verkeersregels te respecteren, dragen we allemaal bij aan het verhogen van de veiligheid en efficiëntie van het verkeerssysteem.
Mag jij jouw rijbewijs houden?