Plan om weer 130 km per uur te rijden: Arriveren we dan sneller?

WhatsApp Image 2024 05 22 at 142035jpg

Er is een plan van het nieuwe kabinet om, waar mogelijk, de maximumsnelheid op snelwegen te verhogen naar 130 kilometer per uur.

Partijen zoals de PVV, VVD, NSC en BBB hebben dit idee opgenomen in het coalitieakkoord. De daadwerkelijke uitvoering en timing van dit plan blijven nog onzeker, mede vanwege mogelijke bezwaren met betrekking tot stikstofuitstoot.

Verkeersexpert Ruben Loendersloot werd door Metro gevraagd naar zijn mening over de gevolgen van deze wijziging. Loendersloot staat over het algemeen positief tegenover het verhogen van de maximumsnelheid.

“Persoonlijk ben ik voorstander van een vlotte doorstroming op de weg.” Hij benadrukt echter de nuances van de verandering: “In situaties waar de snelweg rustig is en over lange afstanden moet worden gereden, kan het enig verschil maken, maar niet significant.”

”Dus, het zal niet aanzienlijk resulteren in aankomst op je werkplek.” Volgens gegevens van Metro uit 2023 was de gemiddelde reistijd tussen huis en werk 32 minuten.

“Het kan een kwartier schelen als je een flinke afstand rijdt om tijdwinst te boeken, zoals van Groningen naar Middelburg midden in de nacht.”

”Er verandert eigenlijk niets als je al met 130 rijdt, zoals van Deventer naar Amersfoort midden in de nacht, hoogstens 1 of 2 minuten tijdwinst.”

De gemoedstoestand van automobilisten wordt beïnvloed door harder rijden, aldus Loendersloot. “Het is fijn om het gevoel te hebben dat je lekker doorrijdt.”

”Harder rijden is niet echt mogelijk op veel wegen in Nederland, zelfs niet buiten de spits.” Hij benadrukt dat het aanpassen van de maximumsnelheid voornamelijk “voor het gevoel is en vaak om politieke redenen”.

In Nederland is er veel verkeersdrukte en vele files. “Als we in een land als Zweden zouden wonen, zou de discussie veel relevanter zijn, omdat het daar heel erg rustig is, aldus Loendersloot.

Met deze aanpassing heb je veel vaker de gelegenheid om ongestoord door te rijden.”

De optimale snelheid op snelwegen volgens Loendersloot is 90 kilometer per uur. Hij benadrukt dat dit ervoor zorgt dat het verkeer beter doorstroomt.

Hij merkt op dat de verschillende snelheidslimieten voor verwarring zorgen. Mensen rijden nu standaard 100 kilometer per uur, terwijl dit later 120 mag zijn. Dit veroorzaakt vertraging en zal ook gebeuren wanneer de snelheidslimiet overdag terugkeert naar 130 kilometer per uur.

Veilig Verkeer Nederland uit ook hun twijfels over dit plan. Ze waarschuwen voor de mogelijke negatieve effecten op de verkeersveiligheid.

“Een hogere snelheid bij een botsing zorgt voor een grotere impact, wat resulteert in een verhoogd risico op ernstig letsel.”

“Bovendien neemt de remweg toe en hebben bestuurders minder reactietijd bij 130 kilometer per uur, wat de kans op een ongeval vergroot.”

1. De voordelen en nadelen als dit weer mag!
2. Het antwoord op de vraag die we allemaal hebben:
3. Verkeersexpert vertelt over de nadelen!
4. Dit zijn een aantal zaken waar we wel rekening mee moeten houden
5. Veilig Verkeer Nederland is sceptisch over het plan.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven